
International Journal of Humanities and Social Science                                               Vol. 2 No. 18; October 2012 

182 

 
The BBC and the Ross-Brand Affair: Public Service Broadcasting and New 

Populism in the Twenty First Century 
 
 

Michael Tracey 

Journalism and Mass Communication 

University of Colorado at Boulder 

Boulder, Colorado, 80309 

USA 
 
 

“Though some make light of Libels, yet you may see by them how the 

Wind sits: As take a Straw and throw it up into the Air, you shall see by 

that which way the Wind is, which you shall not do by casting up a Stone. 

More solid Things do not shew the Complexion of the times so well, as 

Ballads and Libels.”  

John Selden, “Table Talk” ( 1689 ) 

 

 

Abstract 
 

The paper examines the condition of public service broadcasting in the 21
st
 century by considering the meaning 

and implications of a particularly controversial programme broadcast by the BBC in 2008, one that drew 

enormous public and political criticism. The paper suggests that rather than being an unfortunate aberration the 

incident revealed significant changes that are taking place both within the BBC and the wider society and culture. 

It suggests that this can be seen not just within this particular programming incident, but within the shifting ways 

in which the nature of public service broadcasting is articulated both inside and outside the BBC.  
 

Keywords: BBC, public service broadcasting, culture, populism, humour 
 

1. Introduction 
 

In the research literature about reading there is an interesting, if slightly coy, concept known as the “quick probe.” 

It is a concept that appeared in a paper written in 1985 by Daniel Dennett, titled “Can Machines Think?”” and 

discussed at length by Keith Stanovich in his brilliant collection of essays, “Progress in Understanding Reading: 

Scientific Foundations and New Frontiers”. 
 

In his paper Dennett proposes “the following test for whether a city is a great city ( i.e., the type of city he would  

love). Dennett’s test is whether  or not on any randomly chosen day a person can do the following: (1) hear a 

symphony orchestra; (2) see a Rembrandt and a professional athletic contest; and (3) eat quenelles de brochet à la 

Nantua for lunch. This operational definition of a  great city Dennett termed a ‘quick-probe test.’ The point about 

a quick probe is not  that the items in it are particularly important – nor that they are in any way exhaustive. 

Indeed, Dennett notes  that ‘obviously, the test terms are not all  I care about in a great city. In fact, some of them 

I don’t care about at all. I just think that they would be cheap and easy ways of assuring myself that the subtle 

things I do care about in cities are present. ’The key characteristic of a quick probe is that it is associated with a 

very large number of characteristics that actually do define the concept of interest. So although Dennett might not 

care for Rembrandt, the presence of a Rembrandt in a city probably predicts a host of other things that he really 

does care about – for example, the presence of  independent book stores, jazz clubs, public radio stations, science 

museums, and restaurants that serve dim sum. The quick probe is just that, a quick but risky way of getting at the 

larger set of characteristics that define the overall concept  in this case, the concept ‘cities I would like’…” 

(Stanovich 2000a). 
 

The essential proposition behind this paper is  that there is, perhaps, some utility in employing the quick probe to 

engage what is happening within a whole culture, in this case that of the United Kingdom in the 21
st
 century, 

particularly as exemplified by the evolving character of that country’s dominant cultural institution.  



© Centre for Promoting Ideas, USA                                                                                                www.ijhssnet.com  

183 

 

The “quick probe” here concerns an event on one of the BBC’s radio networks, where the Corporation’s highest 

paid person, Jonathan Ross, earning 6 million sterling a year, engaged in a bizarre prank with another would be 

comedian.  One might argue about the individual significance of this particular event but as Stanovich notes, “the 

key characteristic of a quick probe is that it is associated with a very large number of characteristics that actually 

do define the concept of interest,” (Stanovich, 2000b), in this case the insights offered about a major UK media 

institution and the condition of the culture it has to serve. Put somewhat differently, was the object of the probe an 

aberration, an error with no particular  context,  or is it suggestive of a larger reality.  
 

2. The Ross-Brand Affair: a Narrative Account 
 

The details of the incident are basic and crude. It is useful, indeed necessary, however, to lay out the narrative to 

show both the nature of the incident, the tempo of the controversy as it unfolded and to provide a basis for 

examining what, if anything, it all meant. The BBC Trust, the governing body of the BBC  and Ofcom, the British 

media regulatory authority,  produced detailed timelines upon which this following narrative account is, in part, 

based (BBC, 2008; Ofcom, 2009).  
 

On Thursday October 16, 2008 on the BBC’s Radio 2 network, the Russell Brand Show was recorded with guest 

Jonathan Ross. Brand is variously described as comedian, actor, columnist, singer, author and radio/television 

presenter. Ross is described as radio/television presenter, comedian, “personality,” film critic, toy and comics 

collector. Both were significant figures on the landscape of British entertainment culture and were prized figures 

for the BBC as it sought to compete in the ferociously competitive environment of British broadcasting in the 

early years of the 21
st
 century. The programme was originally to have had as a guest the actor Andrew Sachs who 

had played the hapless waiter Manuel in the legendary comedy, Fawlty Towers. Sachs was unable to appear on 

the show and when the programme aired on the 18
th
 October listeners heard Ross and Brand make phone calls to 

Sachs and leave several messages on his voicemail. As Brand was leaving the first message Ross can be heard 

blurting out that Brand had had sex with “your granddaughter,” Georgina Baillie.  In another message Brand is 

heard to say: “Andrew, this is Russell Brand. I’m so sorry about the last message, it was part of the radio show – 

it was a mistake.” Other messages on the voicemail can only described as vulgar, even obscene.  The final 

message is a series of clearly faux apologies offered while they are laughing.  
 

On the day of the recording the producer, twenty five year old Nick Philps, a BBC employee “on loan” to Brand’s 

production company, Vanity Projects, called Sacks and would claim later that the actor, who it appears had not 

listened in full to the voicemails, agreed to the broadcast going ahead. Sachs says that he “demurred.” On the day 

of the recording the producer, Philps, wrote to David Barber, Radio 2’s head of compliance – that is the person 

who ensures that programme content is in line with the BBC’s editorial guidelines -  highlighting the issues raised 

by the phone calls. According to the BBC account, he wrote, presumably in an email, “  ‘Andrew Sachs AKA 

Manuel is aware of it and happy…it makes some brilliantly funny radio. Russ and Jonathan both VERY keen for 

it to go out.’ Mr. Barber listens to the material twice and emails Radio 2 controller Lesley Douglas recommending 

it is aired with a warning.” The following day, Friday October 17, Douglas sent a one word reply to the question 

of authorization to transmit the material, “Yes” and would  later tell the BBC Trust that she did so because Barber 

had “ ‘never got it wrong…’” (BBC, 2008). The show was  broadcast on Saturday October 18, between 9 and 

10.30pm, preceded by a warning to listeners about language that some might “find offensive”, without the 

producer having submitted a compliance form and with no Radio 2 executive having listened to the whole 

programme, both in themselves serious breaches of editorial protocols. 
 

The day after the broadcast there were only two complaints to the BBC, and just one referencing the voicemails. 

However, on Wednesday, 22 October a reporter from the Mail on Sunday contacted Sachs’ agent, Meg Pool, to 

ask for a  comment. When Pool and Sachs listened to an online recording of the show the actor was said to have 

been “offended.” On October 23 Pool wrote to Radio 2 controller, Lesley Douglas, asking for a full apology.   

The following day the Mail on Sunday ran a story about the Sachs voicemails and by Tuesday 28 October the 

BBC was confronting a major scandal and serious political problems: complaints had risen to 4772; the media 

regulator OfCom, along with the BBC Trust, announced investigations; the Conservative Party leader, David 

Cameron, called for the BBC to be “transparent” and to make it clear how far up the editorial chain the decision to 

broadcast had gone; the government Culture Secretary, Andy Burnham, welcomed the BBC’s apology to Sachs 

and that the issue was being investigated; and in the late afternoon the Prime Minister, Gordon Brown, entered the 

fray and said the incident was “clearly inappropriate and unacceptable.”  



International Journal of Humanities and Social Science                                               Vol. 2 No. 18; October 2012 

184 

 

By October 29, the number of complaints had risen to 18000, and the director general, Mark Thompson, 

announced that Ross and Brand had both been suspended pending the results of the investigation. Late in the 

afternoon of that same day Brand announced that he would be leaving his Saturday show. On 30
th
 October Lesley 

Douglas resigned her position as Radio 2 controller, and the BBC announced that Ross has been suspended for 12 

weeks without pay. Complaints stood at 37,500. David Barber, who perhaps as much as anyone could have 

prevented what was by then a full-blown disaster, resigned on November 7.  
 

The BBC Trust issued its report on the 21
st
 November 2008 and described the calls to Sachs as a “ deplorable 

intrusion with no editorial justification.” It concluded that there had been “a failure to assert editorial control by 

Radio 2, a failure to follow the compliance systems in place and a failure of editorial judgement” (BBC, 2008). 

Ofcom issued the report of its Content Sanctions Committee on Friday, 3 April, 2009 and fined the BBC 150,000 

pounds, 80,000 pounds for breach of Rule 8.1 of the Broadcast Code (breaching privacy ) and 70,000 pounds for 

the breach of Rules 2.1 and 2.3 of the Code ( causing unjustifiable harm and offence) which it said reflected “the 

extraordinary nature and seriousness of the BBC’s failures” and the “resulting breaches” of its code (Ofcom, 

2009).  
 

The BBC, which was in an utterly impossible and indefensible position since the content of the programme had 

clearly breached its own editorial guidelines,  accepted the judgement without demure and, once more, said that 

the material “should never have been broadcast” (BBC, 2009). Ross returned to the BBC in January 2009 and 

worked there until his contract ended in July 2010.The BBC would receive, in all, some 42,851 complaints, the 

second highest ever, and Ofcom received 1,939.  
 

3. Interpreting the Ross-Brand Affair 
 

Commentary in the media was uniformly negative, the programme being variously described as “lewd,” “crass,” 

“obscene,” “boorish,” “silly,” “tasteless,” “ugly,” “abusive.” In its own public apology, to Sachs and his 

granddaughter, the BBC described the broadcast as “unacceptable and offensive.” The director general, Mark 

Thompson, writing in The Observer said that it was “spectacularly wrong” (Thompson, 2008). A former deputy 

director general of the BBC, Will Wyatt, had earlier said that it was “completely inappropriate. It is like a couple 

of drunken teenagers in a phone box trying to rag one of their chums…” (Wyatt, 2008).  
 

The comment by Wyatt about “drunken teenagers” is particularly relevant since it speaks to a core concern here, 

the sensitive issue of the dynamic tension between the broad ambitions of the BBC as historically defined and the 

appetites it must feed if it is to prosper, even survive, in a competitive age. It is not a new problem, but problem it 

is. Through their actions Brand and Ross had raised not just a protest at their clearly vulgar and unfortunate 

behaviour, but questions about the very nature of the BBC as a public service broadcaster.  The Guardian reported 

on 30 October: “ The Tories yesterday used the pair as symbols of a coarsening of the culture and an example of 

how public service broadcasting should change, realizing the BBC’s worst fear that the story would escalate into a 

debate about how it should be funded and regulated.” The piece identified two problems in the Corporation, “ a 

trend to … promote marketing figures to run channels and large editorial departments – the thinking goes, at least 

partly, that marketing skills are needed to ‘punch through’ and have impact in our digital age. These figures, 

however,  are left exposed when questions of editorial judgement arise. Secondly, even inside the BBC, it is 

acknowledged that Middle England feels abandoned by the Corporation’s chasing of metropolitan youth.”  
 

In his Observer opinion piece Thompson tried to separate out what had happened in the programme from the 

“important but essentially separate debate about the boundaries of taste and creativity in modern comedy and 

entertainment.”  He continued by saying that at the BBC:  “Our job is to strike the right balance in delivering 

content that feels modern and relevant to a wide range of audiences, some of whom are 18 and others 80. Our role 

is to identify comedy talent, writers, producers and presenters, and provide an environment and, most important, 

an editorial framework in which they can deliver programmes for different segments of our audiences. Not a rule-

book that ensures that all programmes are risk and creativity free, but a commitment to back originality and talent 

in a context of responsibility and common sense…We have a difficult balance to strike at the BBC – between 

different audiences and different values, between creativity and control – but it is that difficult and delicate 

balance that the BBC’s special brand of public service broadcasting subsists.”  

 

 



© Centre for Promoting Ideas, USA                                                                                                www.ijhssnet.com  

185 

 

In reality the BBC’s effort in damage control was to create a narrative in which the whole episode was an 

unfortunate and regrettable error that, as Thompson noted in the Observer,  “nothing like this must ever happen 

again” and that “tight discipline will be required in the future.” Sir Michael Lyons, the BBC’s chairman at the 

time of the incident would say later in a speech “that not even a scriptwriter would have had the nerve to mix 

‘profanity, misogyny, bullying and black farce’ in the way they did’” (Lyons, 2011). In other words, it was all an 

aberration. What neither Thompson nor Lyons,  did, nor could, address was a far more difficult issue, that the 

“incident” was actually indicative of larger forces taking hold not just of the BBC, but the culture writ large. That 

if it, the broadcast, were a component of the “quick probe” it was profoundly suggestive of other issues about the 

culture. 
 

One such issue that emerges from the affair is the nature of humour in contemporary Britain, the ways in which 

different populations, defined in considerable part by age and class, deal with humour, particularly what is 

sometimes called “edgy” humour, and what the limits of comedy can and should be. As Leon Hunt has asked: 

“What is the line between the artful or ironic offence of the alternative comedian and the more unacceptable 

offensiveness of ( for example) ‘old school’ stand-ups” and was the whole thing an example of  what he calls 

“laddish cruelty” (Hunt, 2010). Also raised by the broadcast is the issue of privacy in an intrusive, pestering 

media culture. At the very least it seems to never have occurred to Ross and Brand, or anyone else involved, that 

Sachs may have had a right not to have puerile messages left on his voice mail. He was famous and therefore had 

a certain utility, to think otherwise would, to all those involved, seem slightly odd. 
 

Such questions segue into an even more profound issue: what is the nature of this populist age and how might we, 

indeed can we, judge it, indeed can we any longer make judgements about the worth of culture in any large sense, 

as opposed to condemning particular instants? Jonathan Jones has made the case that what “killed television’s 

cultural worth was irony and over-sophisticated, post-modern defenses of the lowest common denominator. By 

the turn of the century, there was no longer an intellectual position from which to unambiguously reject reality 

and game shows…we no longer have a vocabulary in which  to say that sensitive, literate communication is better 

than a visual freak show, we’re in trouble” (Jones, 2009).  
 

Within the  idea of making judgements about cultural worth is the clear assumption that it is important to make 

such judgements, that there are some appetites that should be fed, others that should not. The obvious retort to this 

position is, what’s the problem with satisfying cultural appetites which may not appeal to “me” but which just 

happen to appeal to others? In the UK the question can be addressed by considering the virtues, or otherwise, of 

what, as previously mentioned, became known as “lad culture” (Benwell, 2004; Wheaton, 2000). Both are 

somewhat vague, but the first seems to be a reference to a male disposition to pursue with considerable  vigour 

alcohol, sport and sex. What seems to define “lad culture” is that these are pursuits engaged in with a knowing 

boorishness. More recently in the United Kingdom there has been much public and private chatter about what has 

been called “chav” culture. “Chav,” is a term which apparently first appeared in 2005 in the Collins English 

Dictionary and is defined as “ a young working class person who dresses in casual sports clothing…” However, as 

Owen Jones points out in his spirited, if slightly romanticized, defence of the English working class the term 

seems to have broadened to include a number of negative features of working class culture, particularly among the 

young, including violence, drunkenness, teen pregnancy and racism (Jones, 2011). An assumption that became 

widely prevalent was that it was precisely, in part, these kinds of people to whom comedians such as Ross and 

Brand would appeal. 
 

One might, of course, argue that certain cultural preferences may, to some, appear unseemly, but so what, let them 

go about their boorishness, and anyhow who decides what is or is not boorish? Where the issue becomes 

important for the public broadcaster is in deciding, in a competitive age, how do you provide for such taste? This 

is what the Ross-Brand affair was fundamentally about, in that people like Radio 2 controller, Lesley Barber, 

knew that both men instinctively understood that they appealed to a particular population which found them funny 

and that there was no need, nor point, in standing back and making a judgement as to whether what they were 

doing was appropriate or, as they would discover to their cost, defensible.  That the need to satisfy these appetites 

was now in play for the BBC did not go unnoticed in the commentary around Ross-Brand.  Indeed the very rise of 

Ross to being the highest paid BBC employee by far is perhaps the strongest evidence of all as to how the BBC 

was evolving. The BBC commissioned a study entitled, “Who are they?” the results of research into British 16 to 

24 year olds.  



International Journal of Humanities and Social Science                                               Vol. 2 No. 18; October 2012 

186 

 

It states that they are “hard to shock” and that “The Young do not often associate the BBC with things that are 

relevant to them.” Writing about this Elizabeth Day, who identified the controversy as the moment when 

“Britain’s culture wars broke out” quotes a media consultant, Simon Wakeman: “ ‘The BBC has been forced to 

start looking for new audiences to ensure its future survival. They have invested in repositioning themselves over 

recent years from being fuddy-duddy to something more cutting edge. This was part of it.’” She also quotes 

former director general, Greg Dyke, admitting that the generational divide was crucial: “ ‘Virtually all the young 

people I talked to – and by young I mean under 35 – thought that Jonathan Ross and Russell Brand were funny 

and that the whole incident had been blown out of all proportion. The older people I met didn’t feel the same way. 

If the BBC ignores the next generation it does so at its own peril’” (Day, 2008). What he didn’t say was that if the 

BBC recognized and provided for this “next generation” that seemed to rather like obscene pranks it would also 

be doing so at its own peril. 
 

One interesting comment that emerged during the days that immediately followed the Mail story came from Noel 

Gallagher, of the band Oasis, and frequent guest on Brand’s show, who, in an interview on 30th October for BBC 

Radio Ulster’s Across The Line, said: “It’s so typical of the English in general- 10,000 people get outraged, but 

only five days after it has happened. You know what? There’s now a massive divide. Them and us.” It seemed 

clear that “them” was what is sometimes referred to as “middle England,” older, more affluent, more 

conservative, more likely to take offence at what others, younger, more liberal, less affluent might regard as “a 

laugh.” Here was evidence of a profound dilemma, which the likes of Thompson and Day however grudgingly, 

had begun to identify.  
 

These various comments were telling in that they suggested that there was a fissure opening up in Britain’s 

cultural geology, between young and old. An attendant assumption was that it was the young who were “ 

‘anthemic – approving and vocally affirmative’” (Mintz, 1985) of the humour of Ross and Brand, and Middle 

England which found it offensive. The problem with this, as the BBC Trust report points out, is that there were 

about 400,000 listeners for the programme and their “average age was 50 and more than 40% were over 55. Just 

over half were women” (BBC, 2008). Perhaps the commentaries which assumed that the programme appealed to 

the young were based on Ross and Brand’s more generic image and that what should have been seen is that their 

appeal was  to juveniles of whatever age to whom Ross and Brand appealed.  The fact of the matter is that the idea 

of ethical standards, of making serious judgement about cultural products, of saying that this is good, that is tat 

was a position that was itself increasingly being called into question. Indeed in the latter years of the 1990s and 

the first decade of the 21
st
 century this challenge to the idea that making judgements as to worth was passé found 

a powerful advocate, even a would be theorist, in the head of UK Endemol, Peter Bazalgette, whose particular 

claim to fame was that he brought Big Brother to British television screens and positioned himself as the chief 

theorist of unrepentant populism.  
 

In response to the observation that there were those was too much sleazy sex on television he felt “ there has not 

been nearly enough sex on television in the last forty years. Society is changing, you know… 16 to 34 year olds 

(are) much more open-minded about nudity and sex than those frightful people who read the Daily Mail in British 

suburbia, God Almighty, God help us…” He argued that to say that broadcasting today is worse than in previous 

decades was “invidious” and “stupid.” He added: “…we have this fantastically exciting dawn of what I would call 

active rather than passive television, with things like ‘Big Brother’ and others…the potential of that is absolutely 

huge, and so to find moaners and groaners, and you know, people who are in their 50’s whose documentaries 

don’t get commissioned anymore, saying everything’s crap, when in fact they just are just out of 

time…”(Bazalgette, 2004). 
 

The phrase “just out of time” quite brilliantly, if perhaps unintentionally, captures the guts of the argument that is 

in play. It suggests that there was a time before, when certain kinds of programming were made by certain kinds 

of programme makers, which may have been fine for then, but are not fine for ‘today’ since history and life have 

moved on. However one views these arguments normatively, it is difficult not to conclude that Bazalgette and 

others of his persuasion are very much, so far, winning the argument, hence the rise of the likes of Ross and 

Brand and a generation of television producers with an apparent disconnect from ethical and professional 

behaviour.  

 

 



© Centre for Promoting Ideas, USA                                                                                                www.ijhssnet.com  

187 

 

Bazalgette’s basic argument was that in providing a stage – and, as it evolved, a very large stage – for ignorance, 

banality and kitsch, which is cheapened culture, he and Endemol were somehow democratizing a medium which 

historically, he believed, had been elitist and dishonest, adding for good measure that the past wasn’t all that great 

anyhow. The Ross-Brand affair took place, then, at a moment when there  were important shifts taking place in 

prevailing assumptions about what one might call the place of the “ordinary” within cultural production, and 

when the language of public service   broadcasting was itself shifting with the mood of the times and the 

domineering presence of competitors and the market. It was opening itself up, though it would never put it this 

way, to the urges of populism and the demands of the culture-as-market. 
 

In the first instance there was some sense of this in the poverty of judgement by employees of the BBC over the 

space of two or three years between 2006 and 2008. The BBC, or its employees, had been engaged in what can 

only be described as an epidemic of serious, unethical and unprofessional behaviour, including the Ross-Brand 

programme, that had led to Ofcom fines and much Parliamentary and public rebuke. The other issue that had, and 

has, to be confronted is that epidemics do not happen without the presence of a pathogen. A clue as to the nature 

of the bacillus could be seen in one of those moments when deep shifts in the culture, and the human responses to 

those shifts, are revealed with astonishing, blinding clarity. The BBC’s deputy director general, Mark Byford, was 

appearing before a parliamentary committee in 2007 following a particularly critical ruling by Ofcom about the 

BBC children’s programme, Blue Peter, that had seriously damaged  the BBC’s reputation and integrity.  Byford 

acknowledged, as he put it, that the “brand” had been harmed. The most famous and successful broadcasting 

institution in history was now a brand, as if it were a Nike product or a tin of beans, as if the scandals were akin to 

a salmonella outbreak in Big Macs. 
 

The conflation of the post-modernist urge not to make judgements about other people’s cultural preferences and 

to argue that vulgarity only really existed in the prissy moralizing mind of Middle England, was something that 

had to be engaged, hence the pondering of the particularities of certain demographics, even if the BBC had, in a 

sense, been here before. The problem of how to maintain a commitment to certain values, to standards and 

excellence while  having to deal with issues of public appetites, was nothing new. In the late 1950s there was a 

profound sense inside the BBC that it had to modernize, while nurturing and then maintaining its ethical, 

journalistic and creative vitality. It was under severe pressure from a rampant new commercial competitor, ITV, 

and had to find a way of engaging with more of the viewing audience which was flocking to ITV. The BBC’s 

then chairman, Arthur fforde, in a letter to Lord Reith, the BBC’s first director general and founding genius, 

wrote: “My chief feeling is one of inadequacy…as to do what is possible to prevent a further slide in the direction 

of commercialization. The dilemma is that (a) if we turn our backs on all blandishments in the way of 

‘entertainment’ or ‘background music’, and lose the large audiences in those fields, it will be said that we are not 

giving the public, en masse, what they pay their licence fee to get. (b) If we don’t, it will said that there is no 

distinction between the BBC and the ‘Independents’, so why have a BBC?” (fforde, 1958). 
 

That the BBC was able to evolve, create a commitment to intelligent populism, as well as more high minded 

content on, say, its radio services, in its news and current affairs output from the late 1950s onwards reflected a 

basic reality: that there was still a relatively broad based political and societal commitment to the idea that 

broadcasting should be committed to public service, that there was a public interest embodied in the lives, needs 

and demands of the public-as-citizen (Tracey, 1983). Those kinds of commitments had been significantly 

diminished in the decades following Margaret Thatcher’s electoral victory in 1979 when the operative model for 

broadcasting, as in so much else, would no longer be the culture/public interest one, but a more market/economic 

model. There was also nothing particularly new in the BBC being embroiled in controversy. There had, in fact, 

long been a belief that it is actually part of  its function to prod and nudge the culture with edgy provocations. 

Nevertheless it always sought to be in a position where it could argue that there was some redeeming quality to a 

programme, even if it had caused offence.   
 

The problem with what Ross and Brand had done was that it was difficult to find any redeeming quality – except, 

of course, for all those who listened and thought it hilarious.  

 

 

 

 



International Journal of Humanities and Social Science                                               Vol. 2 No. 18; October 2012 

188 

 

The BBC was here on the horns of a considerable dilemma because the days when the Corporation could argue 

that what it was about was a kind of creative, if cheeky, irreverence were gone, and what the Ross-Brand affair 

suggested was that while in previous times the BBC could live within its own interior imaginations, now it was 

having to face up to the need to open up to exterior realities which included providing for those who celebrated 

what has been called a “new offensiveness” in which “ ‘all the bigotries and the misogyny you thought had been 

banished forever from mainstream entertainment have made a startling comeback’” (Logan, 2009). 
 

One measure of how the relationship between public service broadcasting and the society and the culture was 

shifting, of why Ross would be the highest paid employee, can be seen in the emerging grammar of public service 

broadcasting.  In a speech in Banff, in 2000, Mark Thompson, who had just been appointed Director of Television 

for the BBC and would become Director General in May 2004, after a brief stint at Channel Four, argued that the 

idea of public service broadcasting had become tired and dusty, promoted by “people out there who believe that 

the whole purpose of public service television is not to change,” and that if “elite culture is just one more niche, 

and one which appeals to a diminishing minority” and if it means patronizing does it have any role at all? The 

idea that there were those, of any standing, who believed that the purpose of public service broadcasting was not 

to change is, historically, nonsensical revealing of the emergence of a corporatist ideology which was bending the 

knee to the idea of the new populism and the market, mainly because the historical circumstance demanded that it 

do so. 
 

In a speech to the Oxford Media Convention in January 2003, Thompson took his argument further and asked 

whether the old song that had traditionally sung the virtues of public service broadcasting would be able to “work 

its magic again?” In answering his own question, and channeling the change that would be wrought by the Blair 

government’s 2003 Communications Act,  he said: “to me, the Bill and the arrival of Ofcom have crystallized 

something which has been apparent for some time now: which is that regulators and policy-makers are 

increasingly finding themselves having to weigh the benefits and disbenefits (sic) of public service provision quite 

forensically, almost numerically, against the interests – and pressures – of the private sector.” Thompson 

continued in his address: “The problem with the traditional public service song is that, no matter how much 

passion and conviction you bring to the performance, it’s just too woolly and abstract to be measured against 

anything else. And if it can’t be weighed properly, in the end it won’t be valued properly. The dominant language 

of the new regulators is going to be the language of economics, competition and public policy rather than the 

historic language of public service broadcasting…” 
 

Thompson’s comments are interesting, if troubling. He is suggesting that what is happening is that an institution 

which is imbued with values that are hard, if not impossible, to pin down in language, let alone in an algorithm, is 

nevertheless faced with the need to articulate itself numerically – say in the number of listeners from a particular 

demographic . Would it be a stretch to suggest that the logic which is unfolding here is that if there is something – 

a value, a principle, a creative moment, a moral commitment – that cannot be represented numerically then at the 

very least a question mark will be placed against its continued viability? In fact, when Thompson speaks of the 

calculations that would now go into decision making one is reminded of a comment by Theodore Adorno in 

response to a failed effort to work with Paul Lazarsfeld on a quantitative study of American popular culture: 

“When I  was confronted with the demands to ‘measure culture,’ I reflected that culture might be precisely that 

condition that excludes a mentality capable of measuring it…” (Adorno, 1963).  
 

One is also drawn to another comment: “In almost all other lines of business it is possible to tell pretty accurately 

whether one’s efforts are meeting with success or not. There is usually some unit of measurement  available. It 

may be tonnage output per week, or comparative weekly costs, or a dozen other equally satisfactory tests, around 

which one can build one’s comments, complimentary or otherwise, at the weekly staff conference. I should be 

grateful to anyone who would suggest a really reliable criterion for this business. I cannot find one.” That would 

be John Reith (Reith, 1924).  
 

Despite such arguments, there had to also be a rhetorical  commitment to the idea of public service broadcasting. 

That language in recent years  has been that of “public value.” On first blush the idea doesn’t seem that new. To 

declare in its report “Building Public Value” (BBC, 2004) that the BBC’s purpose is to serve citizenship and civil 

society, promote education and learning, stimulate creativity and cultural excellence and bring the world to the 

UK, and the UK  to the world.  



© Centre for Promoting Ideas, USA                                                                                                www.ijhssnet.com  

189 

 

There is, however, a revealing comment from the then Secretary  of State for Culture, Media and Sport, Tessa 

Jowell: “ The idea of public value – which I believe in very strongly – will only survive if we are rigorous in its 

definition and application. Mark Moore, the inventor of the public value concept, said that ‘Public value is what 

the public value’. There is a profound truth behind that simple definition” (Jowell, 2006). Indeed there is, but as a 

comment it is a remarkable echo of the 1981 statement by Mark Fowler, Reagan’s first chair of the FCC who, in 

repudiating the language of the 1934 Communications Act which specified that station licence holders should 

broadcast in “the public interest, convenience and necessity,” put forward the policy that from thereon “the public 

interest is that in which the public is interested,” thus beginning the process of deregulation which many 

commentators believed would have disastrous consequences for the overall quality and performance of American 

television. 
 

In the comments of Jowell, Bazalgette and Thompson,  lies a whole world of change. Historically public service 

broadcasting did everything it could not to be bound by the tendrils of capitalist economics. It was in fact a 

venture that sought to keep at bay the materialism which constitutes capitalism. Its values embodied that other 

version of modernity, not its materialism, its impulse to produce, sell and acquire “things,” rather its secular 

humanism that sought to elevate the  human spirit, that saw in us, individually and collectively, possibility not as 

consumers, but as citizens, mature, ethically informed, thoughtful, creative, understanding with George Steiner 

that “the great and final things” cannot, should not, belong under any law of mercantile exchange (Steiner, 2003). 
 

At the beginning  of this essay the view was expressed that it was important to be careful about seeing too much 

in one particular event, in this case the Ross-Brand broadcast. It took place within a larger frame, in particular the 

way in which the BBC is having to respond to a world very different from the one it has historically been used to. 

An analogy might be to note that if you ask any half-way decent climate scientist, convinced of the high 

probability of human-induced climate change, if a particular weather event – say an outbreak of monstrous 

tornadoes – is evidence of our having reached a tipping point they will almost certainly admit to the 

imponderability of the question and note that the closer one gets to the singularity of a specific moment the more 

difficult it is to make that connection. Having said that there were aspects to the Ross-Brand affair that do seem to 

speak to something larger: the very fact of their presence in the BBC, (Jonathan Ross was not paid six million 

pounds a year by accident,) the clear understanding of the kinds of audience and tastes that they were hired to 

serve, the reflections of this in the way in which the BBC was now thought of and the importance of that 

corruptive concept – if one believes in creative independence – of public value, the  way in which the BBC had 

come to see itself a “brand,” and the rise of a managerial class for whom such terminology is utterly 

unproblematic. In the end it remains astonishing that no-one who was aware of the contents of the broadcast saw a 

problem. That speaks to an internal condition that was a result of the way in which the BBC was, and is, evolving. 

What is perhaps even more remarkable is that out of those 400,000 listeners only one person did see a problem. 
 

The “probe” then does reveal something, that even in the 21
st
 century perhaps because of the lingering scourge of 

class, the inflictions of economic stress and the catastrophic failure of education there are social and cultural 

deformities, that are readily commodified, by the likes of Ross and Brand on behalf of the Corporation. While not 

particularly planned their broadcast had a logic, a connectivity to one strand of popular taste, and rather than being 

a vulgar error here were two canaries in the gemeinschaft, evidence of something foul about the condition of 

broadcasting, and the society it serves. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



International Journal of Humanities and Social Science                                               Vol. 2 No. 18; October 2012 

190 

 

References 
 

Adorno, T., (1963).  Scientific Experiences of a European Scholar in America. In:  

B. Bailyn and D. Fleming, (eds.), Intellectual Migration. Harvard: Harvard University Press, p.343. 

Bazalgette, P., (2004). Interview with author. 

BBC. (2004).  Building Public Value: Renewing the BBC for a digital world. London: BBC  

BBC Trust. (2008). (Online) Available http://www.bbc.co.uk/bbctrust/ 

BBC. (2009). (Online) Available http://news.bbc.co.uk/2/hi/7694989.stm - 3 April. 

Benwell, B., (2004). Ironic Discourse: Evasive Masculinity in Men’s Lifestyle Magazines. Men and 

Masculinities, 7(1), 3-21. 

Collins, R., (2006).  The BBC and Public Value. CRESC Working Paper Series, Working Paper No. 19. Milton 

Keynes: Open University 

Day, E., (2008). The Day That Britain’s Culture War Broke Out. The Observer,  November, 2.  

fforde, A., (1958). In: C. Stuart,(ed),. (1975). The Reith Diaries.     London:Collins, 490-491. 

Hunt, L., (2010). Near the knuckle? It nearly took my arm off! British comedy and the new offensiveness. 

Comedy Studies, 1(2), 181-190. 

Jack, I., (2008). Russell Brand v Thomas Hobbes; no wonder the BBC is floundering. The Guardian, November 1. 

Jones, J., (2009).  TV is a visual freak show.  The Guardian, 18 February. 

Jones, O. (2011). Chavs: The Demonization of the Working Class. London:Verso 

Jowell, T., (2006). Capturing the Value of Heritage. Public Lecture.  London:Royal Geographical Society, 26 

January. 

Logan, B., (2009).  The New Offenders of Standup Comedy. The Guardian, 27 July. 

Lyons, M., (2011). Public lecture. London: London School of Economics, 9 March. 

Mintz, L., (1985). Standup Comedy as Social and Cultural Mediation. American Quarterly, (37), 71 – 80.  

Ofcom. (2009). (Online) Available http://stakeholders.fcom.org.uk/ - 3 April. 

Reith, J. C. W., (1924).  Broadcast Over Britain. London:Hodder and Stoughton, p.205. 

Stanovich, K. (2000a). Progress in Understanding Reading: Scientific Foundations and New Frontiers. New 

York:The Guildford Press, 247-248. 

Stanovich, K. (2000b). Progress in Understanding Reading:Scientific Foundations and New Frontiers. New 

York:The Guildford Press,  249. 

Steiner, G., (2003). Lessons of the Masters. Harvard: University Press 

Thompson, M., ( 2008a). We were wrong but the BBC must always dare to be original. The Observer, Nov 2. 

Thompson, M., ( 2008b). We were wrong but the BBC must always dare to be original.  The Observer. Nov 2. 

Tracey, M., (1983).  A Variety of Lives: A Biography of Sir Hugh Greene,   London:Bodley Head, p.241. 

Wheaton, B., (2000). “New Lads”? Masculinities and the “New Sport” Participant. Men and Masculinities, 2(4), 

434-456. 

Wyatt, W., (2008). Op-Ed. The Guardian, Oct, 28. 

 

 

 

 

 


